Byudviklingsforum

Daddy Dobbeltdækker

Taghave-grøntsager til alle, et 115 meter højt kunstværk og nye, ikoniske dobbeltdækkerbusser – Londons bramfrie borgmester Boris Johnson markerer sig med projekter lige så iøjnefaldende som hans karakteristiske høstakfrisure.

Boris Johnson

• Britisk politiker, forfatter og journalist
• Født 19. juni 1964
• 2001-2008: Parlamentsmedlem for De Konservative
• Fra 2008: Londons borgmester. Er på valg igen til maj.
• Har udgivet flere klumme-antologier foruden en bog om det gamle Rom, en digtsamling, og senest en samling minibiografier af betydelige londonere gennem tiden.

Fakta om Routemaster

• Den originale Routemaster-bus er den ikoniske bus som de fleste forbinder med London.
• Den blev kun produceret i 12 år – fra 1956 til 1968, men busserne var sejlivede og holdt i årtier.
• I 2004 besluttede byrådet at udfase de Routemasters der var tilbage. I dag kører kun en håndfuld på et par turistruter.
• Routemasteren havde åben bagende, så passagerne kunne hoppe af og på – også uden for stoppestederne. Hop-on, hop-off, kalder de det i London.
• Den nye Routemaster genintroducerer hop-on, hop-off.
• De nye busser skifter til elektrisk kørsel, når de befinder sig i områder med mange fodgængere.
• De første New Routemasters kører på gaden sidst i februar.

Gondol med sponsor

De nye sponsorerede skiliftgondoler, som hver time skal sende 2.500 mennesker og cykler over Themsen.

Det olympiske ståltårn

Her er ArcelorMittal Orbit ved det nye olympiske stadion i Stratford, som er et 115 meter højt, skulpturelt ståltårn.
Ud med de nye, grimme ledbusser. Ind med den gamle, stilfulde Routemaster!

Da den konservative debattør og politiker Boris Johnson i 2008 stillede op til borgmestervalget i London, var hans mest markante valgløfte igen at give byen en ikonisk, rød dobbeltdækkerbus. Efter fem årtier på the streets of London var de gamle Routemasters ellers netop sendt på pension af Johnsons modkandidat, og det på trods af at de med tiden var blevet et lige så berømt vartegn for byen som Big Ben.

Med over en million personlige stemmer blev borgmesterposten Johnsons, og få måneder inden han nu skal på valg igen i maj 2012, vil en topmoderne udgave af Routemasteren rulle ud på den travle linje 38 mellem Victoria og Hackney. I et nyt strømlinet letvægtsdesign, med miljøvenlig hybridteknologi under motorhjelmen og gavmildt lysindfald til passagererne, men naturligvis stadig med en åben platform bagerst til hurtig på- og afhopning.

Ledbusser er skandinaviske
Da Boris Johnson som led i sin Routemaster-plan fik den sidste af en flåde på 350 ledbusser smidt ud af byen kort før jul, var det med følgende salut til afsked:

”Disse pladskrævende og klodsede uhyrligheder har altid været mere velegnede til en skandinavisk lufthavns store, åbne udsigter end til Londons smalle gader, og jeg er glad for at se deres bagende.”

Såvel den farverige citatværdighed, som indsatsen for at holde Londons brand ved lige, er kendetegnende for den 47-årige borgmesters tid i front for Vesteuropas største by.

Allerede før valgsejren var Boris Johnson gennem sit virke som magasinredaktør, forfatter og parlamentsmedlem lidt af en kendis med kælenavne som BoJo og Bozzer. Og hverken frisuren, der mest ligner en høstak i modvind, eller de ikke altid lige politisk korrekte udtalelser, har han nedtonet efter at være blevet den øverst ansvarlige for et kommunalt budget på 10 milliarder pund.

Tværtimod er hans småexcentriske og humoristiske stil gået hånd i hånd med en række iøjnefaldende projekter, der måske ikke alle i sig selv virker lige oplagte for byens udvikling i et socioøkonomisk perspektiv, men som ikke desto mindre får London til at fremstå i fuldt firspring midt i en finansiel krisetid. Lige i tide til sommerens værtskab for De Olympiske Lege. Og ofte uden at byen selv skal betale (det hele).

Mens samfundsøkonomien hænger med snuden, har den ivrige borgmester nemlig succes med at finde sponsorer og frivillige til at gøre byen bedre.

Sponsoreret byinventar
Senest har borgmesteren præsenteret planer om en kilometerlang pontonpromenade langs Themsen tæt ved London Bridge. En promenade der skal sponsoreres – ligesom den kabelbane der allerede er ved at blive spændt ud over floden.

I op til 100 meters højde, og som en integreret del af Londons kollektive  transportsystem, skal skiliftgondoler hver time sende 2.500 mennesker og deres cykler over Themsen. Bykabelbanen er den første i Storbritannien og er navngivet Emirates Air Line, da den er delvist sponsoreret af, ja, Emirates Airlines.

Helt sponsoreret er ArcelorMittal Orbit ved det nye olympiske stadion i Stratford: Et rødt ståltårn der strækker sig 115 meter mod himlen i en konstruktion, som mest af alt ligner en rutsjebane, der har bundet et par sløjfer på sig selv. Selvom der kommer udkigsplatform på toppen, er den da også officielt at betragte som en skulptur – og således nationens største stykke kunst. Skabt og betalt af to londonere med indiske rødder: den anerkendte skulptør Anish Kapoor og stålmagnaten Lakshmi Mittal, der er den rigeste mand med adresse i Europa.

Frivillige bybyggere
Boris Johnsons strategi frem mod De Olympiske Lege byder dog ikke kun på bemærkelsesværdige byggeprojekter, men er også ganske grøntonet. BoJo's OL skal være bæredygtigheden og klimabevidsthedens OL, og under den fane har han blæst londonerne til samling i Team London – et ambitiøst initiativ der skal anspore og støtte frivilligt arbejde i hovedstaden.

Frivillige og borgergrupper er hjørnestenene i hans ambition om at få plantet mindst 50.000 nye bytræer i sin første embedsperiode – og i at have anlagt 2.012 lokale køkkenhaver på flade tage og ubrugte jordarealer i 2012.

Visionen bag grøntsagshaverne er at kunne brødføde sommerens Olympiske Lege med lokalt økoproducerede sæsongrøntsager, og at London også på længere sigt kan forvandle sig fra forbruger til producent af fødevarer. Til gavn for både indbyggernes sundhed og byens CO2-aftryk.

Hektisk cykleri
Boris Johnson er blevet kritiseret for at have bremset udvidelsen af Londons centrale betalingsring for biler videre ud i forstæderne, men selv er han en inkarneret cyklist i en by, hvis hektiske gader ellers ikke levner meget plads til tohjulede. Han tager helst den tohjulede til borgmesterkontoret, og på facitlisten over sin embedsførsel har han også etableringen af byens bycykelsystem, den såkaldte Boris-bike.

Blandt hans kendte citater er en udtrykt drøm om, at kunne pudse elitesoldater på cykeltyve, og selvom han aldrig selv har villet bekræfte sagen offentligt, kunne medierne i 2009 fortælle, hvordan den cyklende borgmester kom en yngre kvinde til hjælp og forhindrede et gaderøveri. Hun kaldte efterfølgende Boris Johnson for sin knight on a shining bicycle – prinsen på den hvide cykel.

Ny lufthavn i Themsen
Ud over sine mange meninger om dette og hint, deler Boris Johnson gerne sine visioner for Londons udvikling i sin ugentlige klumme i The Daily Telegraph. At han bliver beskyldt for at tivolisere hovedstaden, har ikke bremset ham i at tilbyde at lægge by til en enorm Harry Potter-forlystelsespark. Og han er varm fortaler for et landsdækkende system af vandkanaler, der kan forsyne det tørre(re) Sydengland med overskydende vand fra det berygtet regnvåde(re) nord.

Intet projekt ligger dog Bozzers hjerte nærmere end drømmen om Thames Airport: En ny megalufthavn i London som skal være storebror til de tre nuværende; Heathrow, Stansted og Gatwick: Bygget til 150 millioner rejsende om året på en kunstig ø i Themsens udløb i havet, og drevet af bølgeenergi fra 1.000 generatorer, der ud over al den strøm lufthavnen kan bruge også skal forsyne 120.000 londonske hjem.

Ifølge Boris Johnson er Thames Airport det perfekte middel mod både oversvømmelser og økonomisk stagnation – og den kan stå klar i 2030. Endnu mangler han støtte fra både regering og miljøgrupper, men det vil han uden tvivl gøre alt for at lave om på efter det genvalg i maj, som alle meningsmålinger spår ham.

Skulle borgmesterens drøm gå i opfyldelse, har lufthavnen allerede fået sit alternative navn i folkemunde: Boris Island.

Artiklen er til inspiration til debatmødet 'Byledelse med overskud', som finder sted onsdag den 11. januar 2012. Du kan læse mere om debatmødet her.
Skriv en kommentar
Kommentarer (0)

Velkommen i debatten! Vi opfordrer alle deltagere til at holde en god tone og gå efter emnet – ikke personer. Realdania Debat forbeholder sig ret til at slette indlæg, der er upassende eller useriøse.
Skriv en kommentar



(Af sikkerhedshensyn beder vi dig skrive de fire tal i feltet til højre) 3677  


Send artikel
Luk

Daddy Dobbeltdækker

(Af sikkerhedshensyn beder vi dig skrive de fire tal i feltet til højre) 1921  

Send besked
Forkert brugernavn
eller adgangskode
Brugernavn:
Adgangskode:
Glemt dit brugernavn og/eller adgangskode?
Indtast din e-mail og få tilsendt dit
brugernavn samt link til at nulstille adgangskode.