Landbrugsforum

Et branchespark over skinnebenet

”Penge er forudsætning for mange ting - men ikke for alt”, lød ét af dagens budskaber fra Designits Mikal Hallstrup. Dansk landbrug kan finde værdifuld fornyelse ved at gentænke deres produkter og i højere grad inddrage kunden i produktudvikling og markedsføring.

Mikal Hallstrup

Udviklingsdirektør og partner i det strategiske designbureau Designit.

Firmaet har hovedkvarter i København og er med sine knap 200 medarbejdere fordelt på ni internationale kontorer et af Europas største design og innovationsvirksomheder.

MY FARM - kunden som medudvikler

En større gård i England har markedsført sig som 'My farm' og bedt 10.000 mennesker om at tage del i at produktudvikle og udvikle gården. Kunderne kommer med gode råd og diskuterer løbende, hvad landmanden nu skal gøre.

SEGLET - nye partnerskaber

En online platform, som bringer folk, der har vandrette overflader - dvs. jord og tagflader - sammen med folk, der gerne vil producere energi og sætte solceller eller vindmøller op.

SPRINGWISE - vær' først med det nye

En hollandsk idéplatform, der opfanger markedets sidste nye tendenser. Fyldt med inspiration og med to spændende kategorier for landbrugs- og fødevarebranchen, nemlig ’Food & Beverage’ og ’Ecosustainability’.
Alt starter i det små. Selv den bedste ide har været lille og krøllet engang. Men man skal tro på den!”, afslutter Mikal Hallstrup sit oplæg, som han selv kalder et ”branchespark over skinnebenet”. Ifølge ham er der nemlig masser af uudviklede produkter og oplagte partnerskaber i den danske landbrugs- og fødevarebranche, der bare venter på at blive opdaget.

Som partner og udviklingsdirektør i det strategiske designbureau Designit har Mikal Hallstrup mødt mange brancher, som på trods af innovationslyst- og interesse alligevel er præget af en række tyngdelove, der for en stor dels vedkommende er selvopfundne. Og dansk landbrug er ingen undtagelse.

Bullshit Bingo eller fed forretning?
Det Designit kan, er at hjælpe deres kunder med at forstå deres brugere og etablere eller genetablere relationerne med dem og derefter finde nye markedsmuligheder. Målet er at skabe mere værdi for kunden gennem attraktive produkt- og serviceoplevelser. I forhold til det danske landbrugs- og fødevareerhverv er der for Mikal Hallstrup ingen tvivl:

I jeres tilfælde gælder det om at fokusere på, at det skal være en fed brugeroplevelse hele vejen igennem den lange kæde fra jord til bord og medtænke, hvad der sker ude på morgenbordene. En ting som promillemælk eksempelvis. Den er landet hjemme på mit bord, og min kone påstår, at man kun kan få den i Irma. Der er altså nogen, der ved at opfinde en simpel lille ting, en ny betegnelse, har skabt en ny kunderelation. Der er måske også lidt bullshit bingo over det, men altså stadigvæk - det med at finde nye begreber for ting kan drive rigtig megen innovation.

Brugerinddragelse batter
Ifølge Mikal Hallstrup er det især vigtigt at forstå den nye bruger som en langt mere kritisk og aktiv part, der gerne vil bidrage til at udvikle produkterne. Den tendens mærker de tydeligt hos Designit i deres arbejde med servicedesign, som handler om at udvikle nye og forbedre eksisterende serviceydelser og gøre dem attraktive for kunder og effektive for virksomheder:

Så husk at tænke nye services ind i jeres produkter. Vi skal ikke tilbage til mælkemanden, men helt sikker tilbage til en større interaktion med brugeren."

En bedre forbindelse mellem producent og bruger vil også skærpe mulighederne for at ramme plet med sit produkt. For, som Mikal Hallstrup, siger:

"Brugerne er ikke, hvad de har været. De tænker anderledes. De anbefaler ting til hinanden. Vi har ikke helt styr på det, og pludselig så er der en ting, fx en bestemt type mel, som bliver sindssyg populær - ikke på grund af markedsføring, men fordi det er omtalt det rigtige sted."

Derfor er det også vigtigt at være til stede på alle platforme – fysiske som digitale. I den forbindelse er det nok ikke gået nogens næse forbi, at det mere og mere gælder om at få del i den digitale økonomi og forlænge forretningen digitalt – sådan som fx Aarstiderne gjorde det helt tilbage i 1999.
 
Sammen er vi stærkere
Nye forretningsområder kan også findes i utraditionelle former for partnerskaber og kombinationer, som fx projektet Pig City – en kombineret grisestald og tomatgartneri, der vender op og ned på vores forestillinger om landbruget og bidrager med visioner om at bidrage til at reducere landbrugets miljøproblemer.

Mikal Hallstrup talte ved Landbrugsforums debatmøde i Veksø den 3. november 2011.
Skriv en kommentar
Kommentarer (0)

Velkommen i debatten! Vi opfordrer alle deltagere til at holde en god tone og gå efter emnet – ikke personer. Realdania Debat forbeholder sig ret til at slette indlæg, der er upassende eller useriøse.
Skriv en kommentar



(Af sikkerhedshensyn beder vi dig skrive de fire tal i feltet til højre) 4557  


Send artikel
Luk

Et branchespark over skinnebenet

(Af sikkerhedshensyn beder vi dig skrive de fire tal i feltet til højre) 2801  

Send besked
Forkert brugernavn
eller adgangskode
Brugernavn:
Adgangskode:
Glemt dit brugernavn og/eller adgangskode?
Indtast din e-mail og få tilsendt dit
brugernavn samt link til at nulstille adgangskode.